Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mundi1970
Jeździ konno
Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62
|
Wysłany: 31 grudnia 2009, 15:06 Temat postu: [Poradnik] Modele 3D w TrackManii część 1 ;) |
|
|
Jak zaimportować duży model 3D do TrackManii?
Wstęp:
http://www.youtube.com/watch?v=I4H7WmtwEQ4
Pewnie niektórzy się zastanawiają, jak się robi taką wieże Eiffla lub duże budynki? Po prostu robi się je tak samo jak modele samochodów.
Nie będzie to kurs obsługi programu Autodesk 3ds Max , ani modelowania obiektów. Wymagana jest podstawowa wiedza w obsłudze programu. Nie będę tłumaczył jak wypala i mapuje się tekstury (parę przydatnych linków podałem niżej)
Standardowe modele samochodów można wykonać w Blenderze i wyeksportować odpowiednim filtrem do TM. Niestety aby wyeksportować duży model w ostatniej fazie jest nam potrzebny program Autodesk 3ds Max. Jak wiadomo jest to program komercyjny, ale nie jest tak źle jakby mogło się wydawać . Ze strony Autodesk można ściągnąć 30 dniową pełnowartościowa wersje programu.
Linki:
http://www.autodesk.com/3dsmax-trial (wymagana rejestracja)
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Graphic-Editors/3D-Studio-Max.shtml (bez rejestracji)
Przydatne linki:
http://www.ugghost.com/tutorials/tmu-f/3d_model_conversion_for_tmu.htm
http://www.trackmania-carpark.com/forum/viewforum.php?f=14
Co to jest UV mapping? http://pl.wikipedia.org/wiki/UV_mapping
Trochę poradników na temat UV mappingu:
http://www.pchteam.com/forums/index.php?topic=1565.0
http://www.republicofcode.com/tutorials/3ds/unwrap_uvw_mapping/
http://waylon-art.com/uvw_tutorial/uvwtut_01.html
Przygotowanie programu:
W menu Customize – Units Setups… ustawiamy jednostki miary na milimetry.
Przygotowanie modelu do eksportu:
Pobieramy plik http://www.man.pl/~tomaszek/TM/plikipomocnicze.zip
Zawarte są tam trzy modele w formacie 3DS:
- samolot.3DS – ten model będziemy importować do TM (jest to konwersja modelu ze strony http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=ac75db84aa4e72e28f21c6f032637775&prevstart=0)
- MaxBox.3DS – jest to sześcian o wymiarach 6mm (oś Y) x 3mm (oś X) x 2,5mm (oś Z), są to maksymalne rozmiary standardowego modelu. W tym poradniku będzie pokazane jak oszukać TM i zaimportować większy model. 1mm w świecie Trackmanii to 1m w świecie rzeczywistym .
- dFRHub.3DS – są to dwie bardzo małe ścianki, będą potrzebne później przy eksporcie modelu.
Za pomocą funkcji Import otwieramy dwa pliki w 3d Max, samolot.3DS i MaxBox.3DS. W oknie wyboru plików, typ pliku ustawiamy na 3D Studio Mesh (*.3DS,*.PRJ). Podczas importu otworzy się okienko, zaznaczamy jak na rysunku.
Tak wygląda scena po imporcie modeli.
Jak widzimy model samolotu jest większy od MaxBoxa, model składa z 3 obiektów sBody, dBody i gBody (wybór obiektu klawisz H). Jeżeli robicie jakiś mniejszy model np. kule możecie go nazwać sBody lub dBody (i nie mam tu na myśli nazwy pliku ). Na obiekt sBody jest nakładana tekstura z pliku Diffuse.dds, a na obiekt dBody z pliku Details.dds.
Oczywiście model samolotu (w tym wypadku 3 obiekty) możemy przesunąć, powiększyć i obrócić . Ustawiamy go jak chcemy, może dotykać ziemi lub unosić się nad nią. Jeżeli już model został ustawiony, kasujemy obiekt MaxBox. Musimy teraz dla każdego obiektu ustawić pivot (punkt obrotu obiektu) w punkcie x=0, y=0 i z=0.
- zaznaczamy jeden obiekt
- zakładka Hierarchy
- naciskamy Pivot
- naciskamy Affect Pivot Only
- Align to World
- Select and Move
- sprawdzamy czy współrzędne to x=0, y=0, z=0 jeżeli nie to wpisujemy zera
Powtarzamy tą czynność przy każdym obiekcie (sBody, dBody i gBody)
Zaznaczamy wszystkie obiekty i wykonujemy reset XForm.
Model jest przygotowany, eksportujemy go do formatu 3DS. W oknie wyboru pliku wybieramy zapisz jako 3D Studio (*.3DS). Zamykamy program.
Eksport modelu:
1. Uruchamiamy program 3ds Max
2. Importujemy model MaxBox.3DS
3. Importujemy przygotowany wcześniej model samolot.3DS
4. Model samolotu składa się z 3 obiektów (sBody, dBody, gBody). Pivot każdego z tych obiektów powinien być ustawiony na 0,0,0 (robiliśmy to podczas przygotowania modelu). Każdy z tych obiektów musimy teraz przeskalować tak żeby zmieścił się MaxBox’się.
5. Kasujemy obiekt MaxBox.
6. Importujemy do programu dFRHub.3DS, powinny być teraz 4 obiekty.
7. Najważniejszy punkt:
- zaznaczamy wszystkie 4 obiekty
- zakładka Hierarchy
- naciskamy Pivot
- naciskamy Affect Pivot Only
- teraz Reset: Transform
- i Reset: Scale
8. Model jest gotowy, eksportujemy go do formatu 3DS. W oknie wyboru pliku wybieramy zapisz jako 3D Studio (*.3DS)
9. Zastał już tylko import modelu do Trackmanii. Po konwersji powstaje nam plik samolotOK.Solid.Gbx. Nazwę pliku zmieniamy na MainBodyHigh.Solid.Gbx
10. Tworzymy archiwum zip i umieszczamy w odpowiednim miejscu (TMUF .../Moje Dokumenty/Trackmania/Skins/Vehicles/CarCommon). Gotowe archiwum http://www.man.pl/~tomaszek/TM/Samolot.zip . W archiwum brakuje pliku MainBody.Solid.Gbx, czyli modelu lowpoly. Model bez tego pliku nie dla każdego jest widoczny w grze online, zależy to od ustawień w zakładce Gra – Jakość samochodów.
11. Efekt końcowy wygląda tak:
Więcej na ten temat można poczytać na forum TM-Carpark: http://www.trackmania-carpark.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=8141 .
Wideo poradnik: http://vimeo.com/6980305
Druga część poradnika:
http://tmpl.info/forum/viewtopic.php?t=8299
Ostatnio zmieniony przez mundi1970 dnia 10 stycznia 2010, 0:08, w całości zmieniany 4 razy
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|GT| tomerq
Zaczyna szaleć na ulicach
Dołączył: 04 Lis 2006
Ostrzeżeń: 1 Posty: 352
Skąd: Nowy Sącz
|
|
Powrót do góry |
|
|
eXiliado skt7
Pirat drogowy
Dołączył: 15 Sty 2009
Ostrzeżeń: 2 Posty: 920
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sebik
Gangsta Mapper
Dołączył: 17 Sie 2006
Pochwał: 1 Ostrzeżeń: 1 Posty: 772
Skąd: Śląskie/Leszczyny
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundi1970
Jeździ konno
Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62
|
|
Powrót do góry |
|
|
Sebik
Gangsta Mapper
Dołączył: 17 Sie 2006
Pochwał: 1 Ostrzeżeń: 1 Posty: 772
Skąd: Śląskie/Leszczyny
|
|
Powrót do góry |
|
|
Winiacz
Pirat drogowy
Dołączył: 13 Cze 2008
Ostrzeżeń: 4 Posty: 806
Skąd: Wałcz
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundi1970
Jeździ konno
Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62
|
|
Powrót do góry |
|
|
mundi1970
Jeździ konno
Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62
|
|
Powrót do góry |
|
|
ALTUS
Doświadczony driver
Dołączył: 29 Maj 2010
Posty: 234
|
|
Powrót do góry |
|
|
|