Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Informacje uzyskane za pomocą cookies wykorzystywane są głównie w celach statystycznych.
Masz możliwość wyłączenia ich w przeglądarce. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyZaloguj
[Poradnik] Modele 3D w TrackManii część 1 ;)
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum TrackMania Poland Strona Główna » Pomoc » Poradniki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mundi1970
Jeździ konno


Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62


PostWysłany: 31 grudnia 2009, 15:06    Temat postu: [Poradnik] Modele 3D w TrackManii część 1 ;) Odpowiedz z cytatem  

Jak zaimportować duży model 3D do TrackManii?

Wstęp:

http://www.youtube.com/watch?v=I4H7WmtwEQ4

Pewnie niektórzy się zastanawiają, jak się robi taką wieże Eiffla lub duże budynki? Wink Po prostu robi się je tak samo jak modele samochodów.

Nie będzie to kurs obsługi programu Autodesk 3ds Max , ani modelowania obiektów. Wymagana jest podstawowa wiedza w obsłudze programu. Nie będę tłumaczył jak wypala i mapuje się tekstury (parę przydatnych linków podałem niżej)

Standardowe modele samochodów można wykonać w Blenderze i wyeksportować odpowiednim filtrem do TM. Niestety aby wyeksportować duży model w ostatniej fazie jest nam potrzebny program Autodesk 3ds Max. Jak wiadomo jest to program komercyjny, ale nie jest tak źle jakby mogło się wydawać Wink. Ze strony Autodesk można ściągnąć 30 dniową pełnowartościowa wersje programu.

Linki:
http://www.autodesk.com/3dsmax-trial (wymagana rejestracja)
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Graphic-Editors/3D-Studio-Max.shtml (bez rejestracji)

Przydatne linki:
http://www.ugghost.com/tutorials/tmu-f/3d_model_conversion_for_tmu.htm
http://www.trackmania-carpark.com/forum/viewforum.php?f=14
Co to jest UV mapping? http://pl.wikipedia.org/wiki/UV_mapping
Trochę poradników na temat UV mappingu:
http://www.pchteam.com/forums/index.php?topic=1565.0
http://www.republicofcode.com/tutorials/3ds/unwrap_uvw_mapping/
http://waylon-art.com/uvw_tutorial/uvwtut_01.html

Przygotowanie programu:

W menu Customize – Units Setups… ustawiamy jednostki miary na milimetry.



Przygotowanie modelu do eksportu:

Pobieramy plik http://www.man.pl/~tomaszek/TM/plikipomocnicze.zip

Zawarte są tam trzy modele w formacie 3DS:

- samolot.3DS – ten model będziemy importować do TM (jest to konwersja modelu ze strony http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=ac75db84aa4e72e28f21c6f032637775&prevstart=0)
- MaxBox.3DS – jest to sześcian o wymiarach 6mm (oś Y) x 3mm (oś X) x 2,5mm (oś Z), są to maksymalne rozmiary standardowego modelu. W tym poradniku będzie pokazane jak oszukać TM i zaimportować większy model. 1mm w świecie Trackmanii to 1m w świecie rzeczywistym Wink.
- dFRHub.3DS – są to dwie bardzo małe ścianki, będą potrzebne później przy eksporcie modelu.

Za pomocą funkcji Import otwieramy dwa pliki w 3d Max, samolot.3DS i MaxBox.3DS. W oknie wyboru plików, typ pliku ustawiamy na 3D Studio Mesh (*.3DS,*.PRJ). Podczas importu otworzy się okienko, zaznaczamy jak na rysunku.



Tak wygląda scena po imporcie modeli.



Jak widzimy model samolotu jest większy od MaxBoxa, model składa z 3 obiektów sBody, dBody i gBody (wybór obiektu klawisz H). Jeżeli robicie jakiś mniejszy model np. kule możecie go nazwać sBody lub dBody (i nie mam tu na myśli nazwy pliku Wink). Na obiekt sBody jest nakładana tekstura z pliku Diffuse.dds, a na obiekt dBody z pliku Details.dds.

Oczywiście model samolotu (w tym wypadku 3 obiekty) możemy przesunąć, powiększyć i obrócić . Ustawiamy go jak chcemy, może dotykać ziemi lub unosić się nad nią. Jeżeli już model został ustawiony, kasujemy obiekt MaxBox. Musimy teraz dla każdego obiektu ustawić pivot (punkt obrotu obiektu) w punkcie x=0, y=0 i z=0.
- zaznaczamy jeden obiekt
- zakładka Hierarchy
- naciskamy Pivot
- naciskamy Affect Pivot Only
- Align to World
- Select and Move
- sprawdzamy czy współrzędne to x=0, y=0, z=0 jeżeli nie to wpisujemy zera
Powtarzamy tą czynność przy każdym obiekcie (sBody, dBody i gBody)



Zaznaczamy wszystkie obiekty i wykonujemy reset XForm.



Model jest przygotowany, eksportujemy go do formatu 3DS. W oknie wyboru pliku wybieramy zapisz jako 3D Studio (*.3DS). Zamykamy program.


Eksport modelu:

1. Uruchamiamy program 3ds Max
2. Importujemy model MaxBox.3DS
3. Importujemy przygotowany wcześniej model samolot.3DS



4. Model samolotu składa się z 3 obiektów (sBody, dBody, gBody). Pivot każdego z tych obiektów powinien być ustawiony na 0,0,0 (robiliśmy to podczas przygotowania modelu). Każdy z tych obiektów musimy teraz przeskalować tak żeby zmieścił się MaxBox’się.



5. Kasujemy obiekt MaxBox.
6. Importujemy do programu dFRHub.3DS, powinny być teraz 4 obiekty.



7. Najważniejszy punkt:
- zaznaczamy wszystkie 4 obiekty
- zakładka Hierarchy
- naciskamy Pivot
- naciskamy Affect Pivot Only
- teraz Reset: Transform
- i Reset: Scale



8. Model jest gotowy, eksportujemy go do formatu 3DS. W oknie wyboru pliku wybieramy zapisz jako 3D Studio (*.3DS)





9. Zastał już tylko import modelu do Trackmanii. Po konwersji powstaje nam plik samolotOK.Solid.Gbx. Nazwę pliku zmieniamy na MainBodyHigh.Solid.Gbx



10. Tworzymy archiwum zip i umieszczamy w odpowiednim miejscu (TMUF .../Moje Dokumenty/Trackmania/Skins/Vehicles/CarCommon). Gotowe archiwum http://www.man.pl/~tomaszek/TM/Samolot.zip . W archiwum brakuje pliku MainBody.Solid.Gbx, czyli modelu lowpoly. Model bez tego pliku nie dla każdego jest widoczny w grze online, zależy to od ustawień w zakładce Gra – Jakość samochodów.

11. Efekt końcowy wygląda tak:



Więcej na ten temat można poczytać na forum TM-Carpark: http://www.trackmania-carpark.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=8141 .
Wideo poradnik: http://vimeo.com/6980305


Druga część poradnika:

http://tmpl.info/forum/viewtopic.php?t=8299


Ostatnio zmieniony przez mundi1970 dnia 10 stycznia 2010, 0:08, w całości zmieniany 4 razy

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
|GT| tomerq
Zaczyna szaleć na ulicach


Dołączył: 04 Lis 2006
Ostrzeżeń: 1
Posty: 352

Skąd: Nowy Sącz

PostWysłany: 31 grudnia 2009, 15:32    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Fajny tutek, na pewno się komuś przyda Very Happy Z dużymi modelami można zrobić naprawdę fajne rzeczy przy robieniu tras Smile

GJ za poradnik Winner!

_________________



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
eXiliado skt7
Pirat drogowy


Dołączył: 15 Sty 2009
Ostrzeżeń: 2
Posty: 920



PostWysłany: 31 grudnia 2009, 15:38    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Mi się to pewnie nie przyda, ale szacun Very Happy
_________________
Człowiek banda
Jak to mawiali starożytni Egipcjanie o grze na gitarze - "Dopiero kiedy szarpniesz strunę na pełnej kurwie, z full pierdolnięciem, poczujesz 100% Szatana"

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Sebik
Gangsta Mapper


Dołączył: 17 Sie 2006
Pochwał: 1
Ostrzeżeń: 1
Posty: 772

Skąd: Śląskie/Leszczyny

PostWysłany: 31 grudnia 2009, 16:58    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Bardzo ciekawy poradnik. Mimo, że w programach 3D jestem początkującym może spróbuję coś pokonwertować Razz
_________________


Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
mundi1970
Jeździ konno


Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62


PostWysłany: 24 stycznia 2010, 19:13    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Małe uzupełnienie, pod tym adresem http://files.modacity.net/software/3dsmax/ można pobrać 3ds max (wersje trial od 5 do 9).
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Sebik
Gangsta Mapper


Dołączył: 17 Sie 2006
Pochwał: 1
Ostrzeżeń: 1
Posty: 772

Skąd: Śląskie/Leszczyny

PostWysłany: 28 lutego 2010, 17:20    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Haha! Udało się. Oto basenik, co prawda nie udało mi się zrobić wody przezroczystej, ale jeszcze pokombinuje Razz
http://www.fileden.com/files/2007/9/18/1440682/moj1szyduzymodel.jpg

_________________


Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Winiacz
Pirat drogowy


Dołączył: 13 Cze 2008
Ostrzeżeń: 4
Posty: 806

Skąd: Wałcz

PostWysłany: 28 lutego 2010, 17:39    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

może wode zrób z szyb?
_________________

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
mundi1970
Jeździ konno


Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62


PostWysłany: 13 marca 2010, 20:35    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Krótki przewodnik na ten sam temat Wink. http://trackmaniarpg.blogspot.com/2010/03/3d-models-conversion-tutorial-extending.html
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
mundi1970
Jeździ konno


Dołączył: 23 Sie 2009
Posty: 62


PostWysłany: 25 czerwca 2010, 18:02    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Mała pomoc naukowa, linijka (lub jak kto woli kątownik) z podziałką co 5 mm Wink.
http://www.man.pl/~tomaszek/TM/Linijka.zip


Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
ALTUS
Doświadczony driver


Dołączył: 29 Maj 2010
Posty: 234


PostWysłany: 25 czerwca 2010, 18:55    Temat postu: Odpowiedz z cytatem  

Ten projekt z samolotem to całkiem świetna sprawa. W ten sposób można by zareklamować jakiś zbliżający się turniej (PL9 po wakacjach) czy event (Sunrise kombinuje) także że nic na marne nie poszło, a z takiej modyfikacji są plusy. Dzięki wielkie mundi, to na pewno się przyda. Smile
_________________
W okresie buntu plułeś na wszelką apodyktykę rodzicieli, kiedy jednak wchodzisz w dorosły wiek, zaczynasz postrzegać te wszystkie bariery codzienności i kierujesz się rozsądkiem a w końcu stajesz się tym z czym tak namiętnie walczyłeś....

Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Numer GG
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu    Forum TrackMania Poland Strona Główna » Pomoc » Poradniki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Możesz usuwać swoje posty
Nie możesz głosować w ankietach

POWERED BY YARD COPYRIGHT © 2006-2017 TMPL.INFO DESIGNER? JAKI DESIGNER?